Guide - så väljer du bästa leverantör inom Rusta och Matcha
Den här texten går varför det är viktigt att välja rätt leverantör inom Rusta och matcha och hur du gör det.
Varför är det viktigt att välja rätt leverantör?
-
Du ska få ut så mycket som möjligt av tiden
-
Motverka fusk och inte bidra till oseriösa aktörer som inte ger ett likvärdigt stöd.
Vilken är bästa leverantör för rusta och matcha?
Det beror på vad du är ute efter. Ett brett kontaktnät. Duktiga handledare. En leverantör där det är lugnt och skönt. En trevlig lokal. En bra organisation. Goda resultat. Bra betyg från andra deltagare.
Det är en individanpassad tjänst och dina behov styr.
Vad är god kvalitet?
-
God kommunikation om vad du ska göra.
-
Bra tydlig planering.
-
Bra uppföljning av ditt och handledarens arbete för att nå målen.
-
God kvalitet på grupper och gemensamma aktiviteter.
-
Brett kontaktnät så att du blir presenterad för arbetsgivare
-
God branschkunskap så att du får kunskap om vad som krävs för att komma in i respektive bransch
-
Handledare du kan anförtro dig till
-
En miljö och stämning på kontoret och i möten som främjar att du utvecklas och kommer närmare dina mål
-
Att du och andra uppnår målen om arbete eller studier, vilket återspeglas i ratingen.
Vad avgör om en leverantör är bra som leverantör inom Rusta och matcha?
Rating - Den mer objektiva ratingen som Arbetsförmedlingen ger sina leverantörer.
Personalens kompetens och erfarenhet av tjänsten, målgruppen och arbetsmarknaden.
Upparbetat kontaktnät med bemanningsföretag, företag osv.
Metoder som används, om coachning eller handledning håller hög kvalitet.
Design- och skrivkunskaper om att skapa och anpassa ansökningshandlingar.
Arbetsbörda för personalen - hur många deltagare varje handledare har. Hur mycket extra hjälp de får.
Företagets prioriteringar, storlek, förmåga att hantera svängningar i resultatet.
Den interna politiken och arbetsmiljön.
Politiken och förändringar i tjänsten kan påverka innehållet och ekonomin i de olika programmen. Detta avgör indirekt vilken resurser som finns till varje deltagare.
Stora förändringar i det aktuella företaget - personal som slutar osv.
Om företaget bara bara sköter sina åtaganden på ytan och till exempel obligatoriska krav på rapporter, lokaler, handledare osv men inte levererar kvalitet till sina deltagare. Om fokus är att bara göra minimum eller om det finns resurser att göra mer.
Om det finns bra arbetssätt för att locka eller hjälpa deltagaren att själv hitta rätt och utmana sig själv.
Det är lätt att ha stora ord om kvalitetssäkring och metoder på hemsidan men en helt annan sak om företaget faktiskt använder dessa.
Om handledare verkligen är lämpliga för jobbet eller om de bara uppfyller kompetenskraven enligt avtalet.
Din egen inställning. Om du vill ha ett jobb så snabbt som möjligt. Om är beredd att göra jobbet som krävs själv eller dom du förväntar dig att någon ska servera det till dig. Om du har en offermentalitet och inte nöjer dig. Om du är i stort behov av hjälp. Din flexibilitet att tänka och testa nya vägar. Dina förutsättningar att jobba inom de branscher där det finns arbete.
Om du vill få ett jobb utan egen prestation är kontaktnätet viktigt för leverantören. Det är inte säkert att du får en intervju om du inte visar framfötterna eftersom leverantörer vill upprätthålla goda relationer med arbetsgivare och inte skicka deltagare som inte gör ett bra jobb.
Om du vill ha mycket personlig anpassad hjälp och ett bra bemötande är det viktigast med en duktig erfaren handledare som kan möta just dig i din unika situation. Och så klart att den handledaren inte har för många deltagare så att det finns tid för dig.
Eftersom det finns så många olika variabler som avgör kvaliteten hos en leverantör är skillnaderna mycket stor beroende på vilket företag du väljer och vilken handledare du får.
Hur tar man reda på informationen?
Objektiva variabler
Rating AF - resultat och tidigare deltagares recensioner.
Intryck från hemsida - Bättre kan ge en hint om vilka prioriteringar företaget har. Kan betyda att det är en stor aktör, eller bara att de är bättre på marknadsföring. Är det någon metod som används?
Subjektiva variabler
Besök - vad ska fråga:
-
Träffa och prata med den som kommer bli min handledare
-
Se lokalen
-
Fråga om hur många deltagare som går just nu
-
Fråga om vilka aktiviteter som kan vara aktuella
-
Fråga om hur många gruppaktiviteter som normalt genomförs per vecka
-
Observera att det är lätt att svara svävande eller ljuga i mötet. Vill du vara säkrare kan du alltid be dem skriva upp vad de tror blir bäst.
Personligt tyckande
I slutändan är det upp till dig att fatta ett avvägt beslut. Du kan göra ett avvägt beslut, gå på Arbetsförmedlingens rating eller helt enkelt strunta i att ta ett beslut. Då kommer den närmsta leverantören med högst rating att väljas. Här är några frågor att ställa dig för att välja rätt leverantör inom Rusta och Matcha:
Vill du ha en stor etablerad aktör där det finns mycket resurser för att ta fram material, ett etablerat nätverk osv
Vill du ha en liten personlig aktör?
Vill du slippa undan och helst inte göra något annat än ta emot bidrag?
Vill du jobba mest på egen hand eller få mycket tips och styrning?
Vilket företag matchar dina värderingar?
Kritik Rusta och Matcha
Det finns massor av kritik mot både den här typen av rustande och matchande tjänst, men även så klart mot enskilda aktörer och handledare. Det är långt från alla företag och handledare som är lämpade att jobba med människor. Förhoppningsvis har den här guiden gett dig några nya insikter som kan hjälpa dig att välja rätt leverantör som faktiskt hjälper dig på ett bra sätt.
